16.4.2016

Pääsiäinen Taizéssa

#paasiainentaizessa2016
- pieni matkakertomus Kallion seurakunnan nuorten pyhiinvaellusmatka Taizéen 20.–27.3.2016.

Sunnuntai-aamuna kokoonnuimme Helsinki-Vantaalle puoli seitsemäksi ja lähdimme matkaan. Lento Geneveen sujui hyvin ja bussikin ajoi melkein oikeaa reittiä Taizén rukousyhteisöön jossa pääsimme hitaasti mutta varmasti päivärytmiin kiinni.

Porukkaa oli mukana Kalliosta 17 ja Taizén päässä tänä vuonna yhteensä vain alle 4000 henkeä. Saimme kuitenkin nukkumapaikaksemme teltan sijaan huoneet ja pienen askeesiin laskeutumisen jälkeen pärjättiin hyvin. Suihkuistakin tuli välillä lämmintä vettä joka ilahdutti ryhmäämme suuresti.

Ruoka haettiin jonoissa teltasta, jossa joka päivä oli hiilihydraateista ja rasvasta keksitty uusi yhdistelmä. Tästä syystä paikan baari ”Oyak” oli ranskalaisine aukioloaikoineen selkeä kokoontumispaikkamme pitkin viikkoa. Vanhemmat meistä tekivät myös töitä Oyakilla ja möivät herkullisia leipiä, kreppejä, pizzaa ja jukkapalmun juuresta tehtyjä chipsejä.

Tehtävät Taizéssa jaettiin ikäryhmän mukaan. Vanhimmat tekivät töitä ja kokoontuivat omiin ryhmiinsä ja nuoremmat kulkivat omissa ryhmissään. Päivittäin nuorimpina kokoonnuimme ensin telttaan raamattutyöskentelyä varten ja sen jälkeen pienryhmissä tutustuimme paremmin ulkomaalaisiin uusiin kavereihin. Se oli yksi parhaista jutuista ja jotkut meistä tutustuivat niin hyvin että romanssejakin päästiin näkemään.

Joka päivä ”jeesusteltiin” runsaasti. Aamurukous, päivärukous, iltarukous ja messut päälle. Samalla välillä oli turhauttavaa ravata koko ajan isossa kirkossa mutta välillä myös rauhoittui hyvin ja pysähtyi hiljaisuuteen. Ehtoolliselle päästiin myös kun suomalaisten yhteyshenkilö, veli Stephen, varasi meille kylän kirkosta oman palvelusajan. Vaikka portugalilaiset huonenaapurit eivät oikein uskoneetkaan heti että nainen voi olla pappi, messu meni hyvin ja kaikki halukkaat pääsi avustamaan.

Taizéssa tehtiin pääsisäisestä mediaprojektia ja meidän ryhmämme sai lähtökohtaisen kuuluvuuden ja näkyvyyden vuoksi mainetta heti paikalle päästyämme. Niinpä meitä käytiin kuvaamassa ja muutamat päätyivätkin yhteisön virallisiin pääsisäistervehdyksiin toivottamaan ”Kristus nousi kuolleista!”

Palasimme kaikki ehjin nahoin 27.3. yöllä Helsinkiin. Matkalla kävimme palon vuoksi tutustumassa ranskalaiseen pelastuslaitoksen väestönsuojaan ja vähän jännityksellä odotettiin tietoa palavatko bussi ja passit tunnelissa jossa palohälytys tuli. Pääsimme kuitenkin nopeasti jatkamaan matkaa ja matkamuistona tulleen sairastelun jälkeen olemme kaikki taas hyvässä vedossa.

Taizéssa oli kaikin puolin tosi kivaa, ensi vuotta odotellessa kerätään rahaa taas seuraavaan matkaan ja pidetään yhteyttä tämän vuoden kavereihin sekä tehdään retkiä ja leirejä omalla porukalla. Seuraavaksi suuntaamme yhdessä Tampereelle kirkon nuorisopäiville rovastikunnan muiden nuorten kanssa toukokuussa. Kiitos kaikille mukana olleille ja suuri suositus kaikille jotka eivät tänä vuonna päässeet mukaan!

Taizén not  –  Taizén hot
Kananugetit ja vehnämössöt  –  Halpa ja hyvä Oyak ja kinkkuyllätys!
Pöly ja sadepäivät  –  Raitis ilma ja keväiset aurkinkohetket!
Kirkossa naiset ei saa lukea Raamattua  –  Kirkon etuosassa on lattialämmitys!
Portojen nuiva suhtautuminen muihin kirkkokuntiin  –  Loistava kansainvälinen meininki, tyyppejä ja rakkauksia!
Väentungos  –  Rauhallinen ja kaunis ilmapiiri väentungoksesta huolimatta!
Ruokajonojen, eli ”Hurstin” pituus ja kiilailu  –  Hiljaisuuden laakson rauhoittumisen pesät ja luontoäänet!
Omassa poppoossa nysvääminen  –  Heittäytyminen kaikkeen – norjalaista ja käsileikkejä lisää!
Matkustus oli turhauttavaa  –  Perillä olo korvasi kaiken ja paljon päälle!